Laatste blog - Reisverslag uit Uluwatu, Indonesië van Melanie Lecluse - WaarBenJij.nu Laatste blog - Reisverslag uit Uluwatu, Indonesië van Melanie Lecluse - WaarBenJij.nu

Laatste blog

Blijf op de hoogte en volg Melanie

19 September 2016 | Indonesië, Uluwatu

Mijn allerlaatste blogje... Wat zijn die 7 weken toch voorbij gevlogen!!

Jeroen en ik hebben enorm genoten van Nusa Lembongan! De eerste dag hadden we al veel leuke dingen gedaan (zie vorige blog) en de rest van de dagen hebben we genoten van het zwembad, zon, zee, strand, Bintang en heerlijke eettentjes! Ook zijn we een ochtendje gaan snorkelen. Samen met een Duits stel stapte we om 08:00 uur ons bootje in. De jongen die ons bootje bestuurde vroeg gelijk: "Do you want to see mantra's?" Ja, dat wilde we zeker! Mantra's zijn grote roggen die wel 5 meter lang kunnen worden! Ik had gelezen dat het heel gaaf is om met deze mantra's te snorkelen en dit was onze kans! Wel vond ik het ook een beetje spannend.... Ik ben niet zo'n held met vissen, laat staan van die grote roggen! Maargoed, ik liet me natuurlijk niet kennen! De jongen gaf wel aan dat het afhankelijk was van de hoogte van de golven of we op de plek konden komen waar de mantra's waren. Eenmaal op zee werden de golven hoger en hoger. Ik dacht steeds: hij zal nu wel aangeven dat de golven het niet toe laten om bij de mantra's te komen, maar nee hoor! We vlogen over het water, waren doorweekt door het water wat de boot in kwam en moesten ons goed vasthouden. Ik was blij op de momenten dat er andere boten in de buurt waren. Mochten we dan omklappen, konden we in ieder geval gered worden.
Na ongeveer 20 minuten varen (wat er wel 60 leken) waren we er! Snel onze flippers aan, duikbril op, snorkel in onze mond en het water in! De golven waren alsnog enorm hoog daar en we dobberde in het water opzoek naar een mantra. Al snel hadden we er één gevonden. Sterker nog: deze kwam (met open bek) recht op Jeroen en mij af. En niet overdreven: mijn hoofd kon makkelijk in die bek. Ik keek naar Jeroen en ook bij hem zag ik lichte paniek in zijn ogen. Later vertelde hij dat hij het idee had om zijn flipper naar voren te doen zodat hij daar in zou happen i.p.v. in ons. Maar gelukkig was dat niet nodig. Hij zwom rustig langs ons heen.
Ondertussen werden de golven mij iets te veel. Ik had pilletjes ingenomen tegen zeeziekte maar die leken niet echt te helpen. Na nog een mantra en een schildpad gezien te hebben vond ik het wel genoeg en zwom ik terug naar de boot. Eenmaal in de boot heb ik mijn (al verteerde) ontbijt even aan de mantra's gevoerd. Zij ook weer blij!
Hierna zijn we naar de volgende plek gevaren waar mooi koraal was. Ondanks dat ik me nog steeds zeeziek voelde ben ik toch de boot maar uit gegaan, we waren er nu toch. Hier was het snorkelen onwijs mooi! Heel veel vissen met bijzonder mooie kleuren! Helaas waren de golven ook hier erg hoog en kon mijn maag het opnieuw niet aan. Jeroen dacht op een gegeven moment: wat heeft Mel toch veel vissen om zich heen! Nou, dat was niet zo gek want ook deze heb ik netjes gevoerd. Hup, toch maar weer terug de boot in.
Bij de derde stop was het water gelukkig een stuk rustiger en toen voelde ik me gelijk wat beter. Ook daar waren hele mooie vissen. De jongen van de boot gooide af en toe wat brood naast ons neer, waardoor we omringd werden door super veel kleurrijke vissen. Ondanks dat het heel mooi was, was ik ook weer erg blij toen ik aan wal stond. Ook Jeroen voelde zich niet zo best (terwijl hij nooit zeeziek is) dus we hebben de rest van de dag lekker bij het zwembad doorgebracht.

De dag na ons snorkel avontuur was het tijd om het mooie Nusa Lembongan weer te verlaten. Met de boot zijn we naar Sanur gegaan en vanuit daar met de taxi naar Ubud. Ubud is een drukke culturele stad in Bali. Als je in Bali bent moet je hier eigenlijk wel geweest zijn. We zijn hier naar een grote markt geweest waar ze van alles verkochten. Leuk om even rond te lopen maar je wordt continue aangesproken of je iets wilt kopen. Toen we iets leuks zagen en vroegen hoe duur het was begonnen de verkopers met 150.000 rupiah (ongeveer €10,50). Wij liepen dan lachend weg, omdat we het veel te duur vonden en dan riepen ze gelijk: "oké, 50.000 rupiah!". Uiteindelijk hebben we het voor 30.000 rupiah meegenomen. Toch wel even een verschil met 150.000 rupiah. Gelukkig kon ik beter afdingen dan Jeroen, anders waren we hier een godsvermogen verloren...

Verder zijn we in Ubud naar mooie rijstvelden geweest, hebben we tempels bezocht (de foto's van Jeroen in een sarong volgen) en zijn we naar de Buddha to Buddha fabriek geweest. Nou echt waar, heaven on earth voor mij! Wauw, wat een mooie sieraden hebben ze daar! Ik heb een armband, een ring en oorbellen uitgezocht en dan heb ik me nog ingehouden! Als een heel blij meisje liep ik de winkel uit.
Ook hebben we een kookcursus gevolgd, wat heel erg leuk was! We werden om 08:00 uur opgehaald en zijn toen naar een traditionele markt geweest waar we een rondleiding kregen en wat spullen kochten. Al het groeten, fruit, vis en vlees ligt hier gewoon open en bloot, vaak bezaaid met vliegen. Niet zo gek dat veel toeristen een 'Bali Belly' oplopen.... Maargoed, niet te veel over na denken en vrolijk door lopen. Na het bezoek aan de markt zijn we naar het huis van de eigenaar van de kookschool geweest. Een heel mooi Balinees huis met (natuurlijk) een hele grote open keuken. We waren met nog 4 Australiërs. We kregen uitleg over het land en over het eten en hebben acht verschillende Balinese gerechten gemaakt. Erg leuk om te doen en thuis zeker voor herhaling vatbaar! Samen hebben we alles, of naja bijna alles, opgegeten. Echt héérlijk!

We zijn nog één nachtje in Ubud gebleven en zijn daarna met de taxi naar Uluwatu gegaan, waar we van onze laatste dagen van onze reis aan het genieten zijn. Jeroen heeft hier nog even zijn surf skills laten zien en we hebben de Uluwatu Tempel (inclusief apen) bekeken. We hebben een heerlijk hotel met zwembad en zitten dicht bij het strand. Nog even het ultieme vakantie gevoel dus.

Als ik terug kijk op deze 7 weken heb ik écht een geweldige tijd gehad. Ik heb zoveel mooie, bijzondere, leuke dingen gedaan en ik heb genoten van alle momenten. Ik zou er zo nog 7 weken aan willen plakken maar aan de andere kant weet ik ook wat er thuis op me wacht. Mijn lieve familie en vriendinnen die er voor zorgen dat het ook weer fijn is om naar huis te gaan. En na zo'n geweldige reis is dat het allerfijnste gevoel!

Lieve lezers, bedankt dat jullie de moeite namen om mijn blogjes te lezen en bedankt voor jullie lieve reacties!

Veel liefs en tot in Nederland xxx

• 19 September 2016 - 12:00

Marian:

Wat een mooie reis hebben jullie gemaakt! Maar ik ben heel blij dat ik jullie weer zie donderdag!

• 19 September 2016 - 13:16

John:

Heerlijke trip dochter! Goed gedaan!

• 19 September 2016 - 16:27

Marry:

Bedankt Melanie dat ik mocht meegenieten. Heerlijk om mee te genieten van al die plekken waar ik zelf ook geweest ben. En dat vissen voeren is herkenbaar, ik had dat met duiken....yak. veel plezier de laatste dagen en goede terugreis, wij vertrekken bijna naar Japan....liefs Marry

• 19 September 2016 - 19:57

Roy En Angelique Kroeze :

Wat super om zo''n prachtig reisverslag te lezen van jullie géweldige reis, dit nemen ze jullie nooit meer af!!!
    Maar ook wij zijn blij als jullie weer veilig terug zijn in Nederland! Een hele goeie terugreis toegewenst en tot gauw! Liefs Roy, Angelique, Isa en Bram XXX

• 20 September 2016 - 00:35

Rosemary Lecluse:

Prachtige afsluiting van jullie geweldige vakantie. Verheug me om jullie weer te zien en weer veilig thuis zijn.. Goede reis terug op woensdag.